Tuesday, June 03, 2014

Vietnam : Trip ke Halong Bay

Pemandu Pelancong ni memang ramah. Lupa plak nama dia. Setelah kami booking trip ke Halong Bay, keesokan harinya bas ni akan datang depan hotel untuk bawa kami ke Halong Bay. Tepat 8:30 dia sampai, perjalanan mengambil masa lebih kurang 3 hingga 4 jam bergantung kepada keaadaan trafik dan hari. Kami pergi pada hari kerja biasa (weekday) jadi keadaan jalan tak begitu sibuk. Namun, cuaca amat panas. Kami sampai di Jetty Halong Bay lebih kurang tengah hari dah.

Dalam perjalanan ke Halong Bay, dipertengahan jalan bas akan berhenti rehat sekejap disebuah kilang buat ukiran batu. Disini juga dijual ayaman sutera (seni halus). Seperti bingkai yang tergantung didinding tu merupakan sutera yang dianyam halus sehingga menjadi permandangan indah. Siapa sangka ia adalah tenunan/ayaman sutera seni halus.


Bas akan behenti rehat selama 30 minit untuk penumpang makan dan berrehat. Tandas disediakan. Sementara itu, bas akan dicuci dan diservis apa yang patut sebelum meneruskan perjalanan.

Adalah dinasihatkan supaya tidak menunggu dilobi depan semasa habis rehat mahupun shopping. Hal ini keranan bas akan tunggu dibelakang gedung/kilang ini. Kesimpulan, masuk ikut pintu depan dan terus keluar dipintu belakang.

Dah ramai yang menunggu dibelakang, disini juga disediakan tandas.

Perjalanan kami diteruskan untuk beberapa jam lagi. Perjalanan yang membosankan dan panas. Jalan yang teruk menambahkan lagi penat. Kalo nak sedap, ambik package bermalam di Halong Bay.
Dated: 15th May 2014

No comments:

Post a Comment

sila coretkan disini