Sunday, May 27, 2018

SRI LANKA 2018: COLOMBO FORT RAILWAY STATION

Inilah Colombo Fort Railway Station yang merupakan titik mula perjalanan.

Untuk perjalanan yang cepat dan selesa, disarakan menggunkan perkhidmatan bas ekspress (mini bas) yang ada di hadapan balai ketibaan. Tambang agak mahal sidikit tapi yang penting adalah selamat dan pantas.


Bas tersebut tidak akan masuk atau berhenti di hadapan stesen keretapi, ia akan berhenti jauh dipersimpangan kawasan pasar pagi. Kami memaksa bas bekenaan untuk bergerak sedikit dihadapan lebih kurang 100 meter dan menurunkan kami disitu, pelancong lain terpaksa berjalan kaki lebih dari 200 meter untuk ke stesen. hahaha.

Papan tanda menunjukkan lokasi stesen keretapi, masih banyak meter dihadapan. Masih jauh perlu berlari mengejar keretapi paling awal.

Kedai-kedai menjual sarapan pagi telah beroperasi, hendak membeli tapi masa tidak mengizinkan.

Kaunter yang memeningkan dan mengelirukan. Kena banyak bertanya pada pengawai bertugas.




Tersangat penat berlari membeli tiket dan selepas itu berlari pula mengejar keretapi yang sudah hendak berjalan. Kalau terlepas keretapi ini, jadual kami akan terlewat 1-2 jam untuk sampai di Kandy, Utara Sri Lanka.

Tiket keretapi yang Sangat Murah iaitu RS 190 bersamaan RM4.78 untuk perjalanan yang mengambil masa lebih kurang 3 jam.

BERMULALAH PERJALANAN YANG MELETIHKAN
Naik bas charted dengan bayaran Rs300 seorang dan bag kena cas Rs50 dari Bandaranaike International Airport ke Colombo Fort Railway Station. Tapi bas berhenti 300 meter dari stetsen keretapi dan kena terpaksa jalan kaki laju sebab keretapi ke Kandy akan bertolak 6:00 pagi. (WM 08:30)

Dengan hanya ada 15 minit sahaja masa kecederaan. Kejar2! Beli tiket di Kaunter 4 untuk Second Class dengan harga Rs190. Kejar sana kejar sini baru la dapat train coach yang betul. Penat!! Suasana stesen memang menarik dan unik.


Perjalanan dari Colombo Fort Railway Station ke Kandy adalah sejauh 115.9km dengan anggaran masa perjalanan 2 jam 58 minit.


-
Fort railway station is a major rail hub in ColomboSri Lanka. The station is served by Sri Lanka Railways, with many inter-city and commuter trains entering each day. Fort Station is the main rail gateway to central Colombo; it is the terminus of most intercity trains in the country.[3]

When the railways first opened in Ceylon (Sri Lanka) in 1864, trains terminated at Colombo Terminus Station, a now-retired station near Maradana. The earliest station to be called Fort was a small station, built in 1877 when the Coast Linewas built. This original station sat on the site of present-day Secretariat Halt just west of today's Fort Station.[4]
The present Fort Station was opened in 1917, as a new central station for Colombo. This has been constructed similar to Manchester Victoria station.[5] The station was built on land reclaimed from the Beira Lake. This project was part of a scheme started in 1906 to reorganize the railway within Colombo, where Colombo Terminus Station was closed and replaced by the new Maradana Station. This was ceremonially opened by G.P. Green who was the General Manager at CGR.[5] Fort was added in 1917 to serve the city centre.[4] - Somber Wikipedia

Pautan:

No comments:

Post a Comment

sila coretkan disini