Tuesday, June 14, 2011

Menyiang Ikan Tembakul






Menyiang ikan Tembakul
Bila tiba saja musim hujan yang setiap hari mencurah-curah di bumi Allah ni. Mesti spesis Ikan Tembakul ni banyak kat kawasan tali air di Kampung aku ni. Pada ketika ni la Ikan Tembakul akan menetaskan telur-telur dia dikawasan air banyak. Masa ini jugak orang nak ambil telur dia goreng. TAPI jangan makan banyak nanti berminyak!!! hehehe....


Masa ikan ni bertelur, Isi ikan ni tak sedap dan tawar. Jadi kalo nak makan kena waktu diluar musim bertelur tapi susah pulak nak jumpa ikan ni pulak. Apa pun setiap musim mesti beribu ekor akan melalui Tali Air untuk menetaskan telur untuk menyambung zuriat.


p/s: Teringat Cerita "Batu Belah Batu Bertangkup"

4 comments:

  1. iskk.. x jadi tgok ikan.. dok tgok gelang besaqqq tu ja..heheh

    ReplyDelete
  2. ha la.. Ketua Chef nak tunjuk gelang!!!! MOTIP sentap!

    ReplyDelete
  3. batu belah batu bertangkup xder ke?

    ReplyDelete

sila coretkan disini