Friday, April 24, 2009

Muzium Arkeologi - Sekitar














Lembah Bujang tersebar seluas 400 km persegi, merupakan tapak arkeologi terkaya di Malaysia. Ia merupakan kawasan penting pada Kurun ke-3 hingga ke-12 masihi. Lembah Bujang merupakan pusat perdagangan terpenting di Asia Tenggara pada ketika itu. Ia terkenal sebagai "Nusantara".

Muzium Akeologi Lembah Bujang mempunyai hampir seribu artifak sejarah yang telah dipulih dari sejarah peradaban yang tertimbus. Muzium ini mempunyai dua galeri utama yang mempamerkan pelbagai bahan yang menunjukkan bahawa kawasan ini merupakan pusataktiviti perdagangan dan penyebaran agama. Artifak yang dipamerkan termasuklah bekas tanah liat, manik, seramik, foto, dan pelbagai alatan dan tinggalan silam.

Tedapat lebih 2500 penemuan yang masih dalam peringkat kajian. Ahli Arkeologi dari dalam dan luar negara telah menemui lebih dari 50 candi atau kuil purba di kawasan Lembah Bujang dan sebilanganya telah dipulihkan ke bentuk struktur asal. Pelancong/pelawat dapat melihat pembinaan semula kuil purba ini di kawasan Bukit Batu Pahat (Belakang Muzium). Candi utama yang dibina semula termasuklah Candi Bukit Batu Pahat, Candi Pendiat, Candi Bendang Dalam dan Candi Pengakalan Bujang.



Bagi yang ingin melawat dan melihat sendiri keindahan Bukit Batu Pahat dan keajaiban tinggalan sejarah terpenting Kerajaan Kedah Tua. Datanglah melawat tapak sejarah ini yang terletak 17 km dari Bandar Sungai Petani.


Muzuim Arkeologi Lembah Bujang
Operasi: 900 - 1700 sehari
Masuk Percuma
04-457 2005

2 comments:

  1. Peehhh..hensemla bro..hehehe

    ReplyDelete
  2. yer ker.. perli la tu Cik Wan oooi.. kalo rajin mai la tgk muzium kat rumah aku ni

    ReplyDelete

sila coretkan disini