Friday, April 24, 2009

Muzium Arkeologi - Artifak

















Ini semua merpakan tinggalan artifak sejarah yang penting. Semua ini dipamerkan di Muzium - Bangunan Utama dan Kedua. Dahulunya, masa kecil-kecil aku ingat lagi cuma da satu bangunan untuk pamer benda2 ni tetapi sekarang sudah ada dua. Hasil ekavasi seluruh kedah, penemuan baru yang banyak memerlukan pihak muzium menambah bangunan.

Yang terbaru, hasil kerjasama dengan USM kini telah menemukan beberapa tapak baru yang menunjukkan wujud penepatan disekitar Kg Semeling dan bersempadan dengan Kg Bujang. Penemuan terbaru ini menampakan bahawa wujudnya sebuah kilang memproses besi. Kini kawasan tersebut giat dijalankan proses ekavasi. Kawasan ini pada masa kini merupakan kawasan ladang kelapa sawit. Kelihatan pihak penyelidik mengupah penduduk temapatan untuk menjalankan proses ekavasi yang mana memerlukan penelitian dan kesungguhan yang tinggi, maklum la nak kena guna berus.. hehehe...

Walau bagaimanapun, pekembangan terbaru ini membuktikan bahawa Kawasan Merbok, Kedah ini dan sekitarnya merupakan permulaan kerajaan di Malaysia iaitu Kerajaan Kedah Tua.

No comments:

Post a Comment

sila coretkan disini